CinTa InDAh

CinTa InDAh

Thursday, November 17, 2011

Cerita Dalam Cerita

Anak2 saudara makin besar,,, dah ramai yang meningkat dewasa.. ramai yang dah punya segalanya..
tapi dalam kamu meniti hari2 yang penuh cabaran nie, agaknya, pernah tak kamu tiba2 memandang ke belakang? merenung kisah silam yang pernah kita lalui sama sama?

waktu itu, kamu sangat comel, kamu jadi perhtian, dalam setiap langkah, dalam setiap kata, memang semuanya menghiburkan. malah, ada masanya, tangisan kamu menjadi mimpi yang paling indah untuk kami yang bukan melahirkan kamu. kami juga menumpang kasih dan sumber kewangan yang diberikan ayah dan ibu kamu..
setiap kali kamu jatuh, seakan lutut kami yang berdarah, tiap kali kamu lapar, terkocoh kocoh kami berlari mencari tin susu untuk menyediakan bancuhan susu.. setiap kali menumpang kenderaan ibu bapa kamu, kami tak lokek menumpangkan peha untuk bontot kamu bertenggek. bukan kami terbeban dengan hutng budi, tapi perasaan kami penuh dengan kasih sayang. agaknya kamu terlupa, setiap kali kami mendukung kamu, pasti satu ciuman singgah di pipi comel kamu. sumpah, kami takkan cium anak pakcik sebelah rumah walaupun kami naik kereta dye org... , cuba pandang diri kamu, berapa ramai diantara kamu yang buat perkara yang sama dengan sepupu2 yang masih kecil? malah, kamu bagi bontot pada nenek yang yang dok kat sebelah.
Tiap kali kami makan, mesti ada bahagian untuk kami suapkan ke mulut kamu yang comel dan kelicap...

Pernah satu masa, waktu tu aku masih dalam darjah 3, ada diantara kamu mintak meggi, waktu tu, aku kedekut, aku kata "pedassss', salah seorang daripada kamu pun cakap "taknak laa..." akhirnya, aku makan sampai abis, pastu kamu ckp ngan mak kamu, aku kedekut.. hehehhe.. memang aku jahat masa tu, kecik lagi... aku ingat lagi sampai sekarang, ini bermakna, ada saat2 yang aku masih simpan dalam hati sekarang.

Ada cerita lagi tentang orang yang lain daripada kamu, tapi tetap diantara kamu (anak2 saudaraku)

tak lama dulu, waktu majlis kenduri kahwin yang baru berlangsung tahun lepas, aku beli 'foundation" yang kira mahal, maybeline... "anglefit"
wahhh.. dengan bangganya, tunjuk pada semua keluarga, terutama Ude untuk dijelouskan.. keh keh ekhe.. aku berjaya... selang 2 hari lepas pertunjukkan alas bedak tu, aku kena berangkat ke rumah en. suami... tiba2 foundation tu ilang laaa.. aiiyooooo.. mana pigi? aku tanya ngan sumer org, mana foundation aku, mana foundation aku.?? cepat aaa..... aku rasa aku tau sape yang amik, memandangkan dye memang suka amik barang2 cenggitu.. (baju, suar, make-up, tudung)
aku cari, cari dan cari.. sampai ke hari ke-5, waktu tu aku dah on da way balik dari perak ke Kl, aku msg dye camnie

aku : ...., nanti tolong pulangkan balik foundation acik yang anglefit tu ye, acik nak g honeymoon ngan cik ali.

Dia : OK


memang agak terbakar dengan jawapan sye.. Ya Allah, sejukkan hatiku, kerana dia anak saudaraku... semoga kamu diberi petunjuk untuk sedar apa yang kamu lakukan tu salah....

tapi, bagi ibu bapa kamu, kamu tak pernah salah.... oleh yang demikian, saya abaikan kamu... hanyutlah kamu dengan sikap kamu... jangan sampai kena tangkap sebab mencuri, sudah la....

cerita lain tentang kamu yang lain pulak...
Tak kisah kamu anak siapa, tapi kamu tetap anak saudara kami, kami tahu apa yang baik tentang kamu, bukan semua yang buruk sahaja pada mata kami.. namun, apa yang kamu lakukan? memburukkan kami? hello, kami lebih banyak makan garam daripada kamu.
kami tahu bertapa sukar hidup didunia luar, hidup berdiri di tapak kaki sendiri sangat penuh dengan cabaran.. itu kamu tahu? pernah kamu terlintas dengan apa yang akan berlaku keran tindak tanduk kamu di kemudian hari.. kami pasti tak pernah, malah, kamu semakin berani beraksi.. sangat hebat... majulah untuk kamu..

kadang2 ibu bapa kamu mengharapkan yang terbaik untuk kamu kerana hanya kamu harta yang ada. anak yang akan manjadi bekalan di hari tua... anak lelaki, anak perempuan.. cukupkah doa kamu untuk bakal arwah ibu bapa kamu?

buat ibu bapa kepada kamu-kamu pula..... siapa kami?
kalau kami orang luar, bukan hanya mengutuk, malah kami menyumpah dengan tindakan kamu.... tapi, kutukan kami bukan sampai di hati... perkataan "ada sedara, hanya untuk Mengutuk" dan "yang baik akan Dihina tu" baiklah ditarik balik... agaknya, kamu mabuk minum todi bila kamu bercakap macam tu... sape yang hina sapa? siapa yang tolong siapa? siapa yang kutuk siap? ataupun kamu lupa, siap yang bantu kamu masa kamu susah?.. eh, saya lupa, Jiran kamu yang tolong....
oleh yang demikian, Tahniah la... tahniah sangattttt
dalam setiap doa kami lepas solat, tetap ada ruang untuk kamu2 wahai putra2 & Puteri2 kami...

* Kami: Ibu & Bapa saudara yang menyayangi kamu'

* Kamu: Anak saudara yang kekal anak saudara sampai bila2

No comments: